Tuesday, May 17, 2011

Hari Pertama Praktikal di UKM

16 May 2011..
Hari first aku praktikal di Perpustakaan Tun Seri Lanang, UKM..
Malam tu xdapat tido...
Nervous sangat..
First time aku nak kerja kan...huhu..
Pagi-pagi tu aku bangkit pukul 6.30 pagi..
Aku pon xtau la napa lambat sangat sampai aku pukul 7.30 pagi baru nak bertolak p..
Sampai2 pukul 7.50 pagi..
cuak dah sebab nak cari parking 1 tambah kereta dah mula banyak n nak jammed..
Luckily kami xlewat pon..
First day kami p bahagian administration dan "unit perolehan"
macam pelik pulak sebab panggei camtu slalunya acquisition..heehee
maknanya report aku mesti dalam bm ;(
UKM sangat besar..
aku teruja bila menjejakkan kaki disitu..
Macam x percaya...betul ke aku kat cni...
Library sangat besar, unit pon, patrons pon..koleksi pon!
Macam dok oversea pon ada sebab banyak pak arab, negro n len2..haha
means klu aku jadi circulation... i have to speak in english lorh...or maybe arabic?
Jatuh cinta dengan UKM...

Bulan pertama kami hanya briefing setiap unit sahaja...dan learn skit2..
schedule training dah bagi kat kami yang seramai 6 orang neh!
Maknanya sebulan lagi baru kami akan perform macam staff betul..
Tapi rasanya amat bertuah aku dapat UKM kerana setiap unit department yang aku pergi..
diorang ajar dan membenarkan kami buat benda tu...
"Percaya sungguh pada kami"
Pengalaman buat dari order hingga proses payment via Virtua system...membuatkan aku teruja ingin berada dalam bidang ni...n how much i love academic library..yeay!
Biaqla klu korang x suka library pon...BOO!! Stalker Get Lost!!!
Selama aku belajar 5 tahun ni...
Aku xda kekuatan dimana sebenarnya aku boleh..
Tapi aku rasa ..di akhir praktikal ni..
Aku mampu cari dimana kekuatan aku sebenarnya...Pray For me...Amin...

Waktu kat bahagian unit perolehan tu...
Kami seperti di interview plak..
Pasal MPH ..buku terakhir kamu baca...hobi..(hobi yang dijawab reflect kita punya perangai)..In the end..ketua unit perolehan tu amik kami punya email, no pon ..
HArap leh serap masuk UKM...(Banyak ketua-ketua unit dan staff library tu adalah senior kami! walopon kami tak kenal!)

oKELA..praktikal ni jugak buat aku lebih menghargai masa tidurku..
I cintakan buku..
I cintakan perpustakaan...
hehe..
Salam..
will be update from time to time...

1 comment:

  1. ngehehehe...selamat berpaktikal tikah...masa ni la nk tau cara bekerja dekat library, gain knowledge as much as u can.



    -Kak Skinz-

    ReplyDelete