Monday, May 10, 2010

Chapter 2: Final examination for April till May 2010

Sem ni adalah sem yang kira amat dahsyat bagi diri aku…Banyak sangat konflik yang berlaku samada internal konflik dan juga external konflik..Sem ni juga agaklah sibuk kerana, ditugaskan menjadi setiausaha untuk program rumah anak yatim..Mula2, aku agak keberatan untuk melakukannya kerana aku tidak mempunyai pengalaman dan juga apa2 basic dalam bidang kesetiausahaan ini..lama kelamaan aku menyukai kerja ini..walaupun kerja amat banyak + asemen+ final projek yang harus disiapkan…Dengan kerjasama semua orang kerja tu dapat dijayakan dengan berjaya sekali..Bagi aku la, klu bagi orang tak pon…korang pedulik hapa..lantak aku larh..

Aku pergi melawat umah anak yatim tu..yang dikenali sebagai Pertubuhan Rumah Amal Cahaya Tengku Ampuan Rahimah yang dirasmikan oleh Tengku Ampuan Rahimah sendiri..Rumah ini ditadbir oleh Encik Dzulkarnain.. Penghuni rumah ni adalah kanak-kanak islam dan juga india muslim..terdapat banyak sebab anak-anak yatim ini ditempatkan disini..Yang cerita-cerita aku tau dari pengetua tuh..Ada yang mangsa dera, mangsa “tut”, keluarga miskin, anak luar nikah dan lain-lain lagi..

Aku berkesempatan mengenali beberapa anak yatim disana..hati aku tertarik dengan seorang anak yatim tuh..masih lagi kecil..menurut cerita dia, dia ada ayah, ada ibu..tapi dia sendiri tak tahu dimana mereka sekarang ni..(Aku agak sedeh juga beberapa hari).. Kedua, ada sorang budak tu cakap, “akak, klu rindu tengok lah gamba kami ya”…hmmm..menurut warden asrama situ, da juga kes-kes budak yang tak diterima masuk ke sekolah kerana mereka x mempunyai sijil kelahiran dan lain2 sbb..jadi, mereka hanya belajar disitu sendiri sambi dipantau oleh warden..Waktu sepanjang samada sebelum dan selepas..hati aku sayu, pilu, dan terharu..Agak berkesan pada diriku ni sbb aku dapat menyelami hati mereka..perasaan mereka..bayangkan, klu tyme raya..kemanakah mereka menuju?sedangkan kita bahagia bersama family walaupun ada yang x..Apa pun..hargailah keluarga kita..kerana mereka sentiasa ada ngan kita tyme susah dan senang..Klu lah anda kehilangan orang yang anda sayangi, anda tak mungkin lagi berpeluang untuk tebus semua kesilapan tuh..

Hehe, tujuan wat program ni adalah kerana ia final projek tuk 1 kelas yang bertemakan program membaca..huahua…dikelolakan oleh Encik Shaharom TM Sulaiman iaitu lecturer aku yang merupakan sasterawan negara..Thanks En Shaharom, program yang kami anjur ni aku rasa sangat best kerana kitorang jemput “mobile library” yang khas datang dari Shah Alam ke Subang Jaya..Ada plak novelis terkenal Faisal Tehrani..sempat gak bergamba ngn dia..tp, aku kejap2 ilang kerana aku ada tugas yang harus diselesaikan..

Well, sem ni juga..umah kolej aku agak bermasalah…adalah aku mengalami tekanan perasaan..huhu..Pernah sekali aku nak masuk tido lam bilik(bilik aku 4 orang punyer)..pintu tu dikunci…Ni sumer kerja “landlord tuh” benci aku..Nasib bek la Diyana dengar mizkol aku…dia la tulun buka pintu tu..huhu thanks Diyana..Aku ingat plak bbrapa hari sebelum paper first aku exam..iaitu info proficiency..Bleh plak aku tgh study dia p tutup lampu terus..”hello, tak reti nak gtau kat aku ke? Kata ko nak tido…” “landlord oh landlord: aku start to hate u but I cant”…Ketiga plak, aku tgh guna laptop…guna plak extension..besala…dalam satu bilik ada satu je plug..so, gunalah extension yang ada tiga tu..dahla lappy aku tak guna bateri..bleh plak “landlord setan” tu p tutup plug aku..alasan dia …dia nak cas nset..(xley gtau ke?bleh la aku guna bateri nk cover kerja aku..bengong…habisla lappy aku rosak nnt…cait…Hak tuih hak tuih)..hasilnya, sepanjang exam berlangsung dari paper first dan terakhir iaitu pada 8 hb may 2010 yang lalu..aku tak pernah berada dikolej..Buat apa dok cana klu sentiasa ja kena wat camtuh..

Paper 26 May 2010..adalah subject cataloging..paper yang paling2 susah..huhu..dah la bahan nak rujuk tu kna kongsi ngan beberapa orang…maklumlah nilai satu buku tu RM20,000 ke atas untuk 1..nak plak kena ada 4 buah untuk seorang..gilalah...harap sangat lepas paper ney..aku carry 4 paer je sem neh..moga2 pointer aku untuk sem ni lebih baik dari sem lepas..moga x jatuh bawah 3.3…klu x cgpa aku turun T_T…

Next, rumah aku didenda kerana x buang sampah..denda tu adalah sebanyak RM10..bengong pe pejabat kolej puncak perdana neh…memang pon..smpai pejabat bendahari kata..eh, ada juga ka denda macam ni…hihi..hasilnya sorang kena bayar sebanyak RM1 sahaja..rajin2lah buang sampah tu..aku pon letih juga ye klu Aku, Syika, Dee, Aisya je dok buang... yang 5 orang dalam rumah tuh macam mana…hmm…

After that, aku malas la nak cakap lagi..hehe…malas tuleh la..itu la sebenarnya…weks..Bawah ni adalah gamba-gamba aktiviti tuh yer..












No comments:

Post a Comment